نگرانی حذف یارانه ها ؛ دغدغه ی مردمی است که بی مورد هم نخواهد بود چرا که تجربه های مختلف درباره یارانه نقدی و حذف آن نشان داده دولتی ها بانک اطلاعاتی درستی برای شناسایی ثروتمندان ندارند

به گزارش سرویس اقتصادی قزوین خبر،"یارانه نقدی پر درآمدها حذف می شود."این خبری بود که وقتی در سال 93 به صورت جدی روی خط رسانه ها رفت از همان ابتدا نگرانی هایی را برای افکار عمومی به همراه داشت.نگرانی هایی که  بی مورد هم نبود چرا که تجربه های مختلف درباره یارانه نقدی و حذف آن نشان داده دولتی ها بانک اطلاعاتی درستی برای شناسایی ثروتمندان ندارند و در این میان همواره عده ای از قشر متوسط و ضعیف قربانی می شوند. 

با رسیدن نوروز 94 بود که یکی از رسانه ها از حذف یارانه بگیرها خبر داد.خبری که توسط دولتی ها اعلام نشد و بااعلام این سایت توسط دولت تایید شد تا این سوال ایجاد شود که چا دولت برای حذف یارانه بگیرها اطلاع رسانی نکرده است؟ 

ماجرا هم از این قرار بود که در آن روزها،  برخی رسانه ها از حذف پنج گروه درآمدی شامل پزشکان، مالکان خودروهای گران قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و هیات مدیره شرکت‌های خصوصی و همچنین افراد مقیم خارج از کشور خبر دادند که البته این خبر  از سوی نوبخت ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  تکذیب شد و این در حالی بود که در همان روزها  وزیر اقتصاد آغاز تدریجی حذف یارانه بگیران را تایید کرد  و در ادامه ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  به عنوان مسئوول شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها از خارج شدن حدود 200 هزار نفر از لیست سازمان هدفمندی یارانه ها برای دریافت یارانه نقدی خبر داد تا ماجرای حذف یارانه نقدی جدی تر شود و اعتراض مردم به حذف ناعادلانه یارانه نیز بالا بگیرد. 

اعتراضات به حذف یارانه نقدی 

به این ترتیب بود که اعتراض ها آنقدر بالا گرفت تا دولتیها مجبور به راه اندازی سامانه اعتراض شدند. سامانه yaraneh10.ir از پنجم خردادماه امسال دریافت اعتراض حذف شدگان را آغاز و اعلام کرد هر خانواری می‌تواند به فاصله دو ماه از قطع یارانه به آن مراجعه و درخواست خود را ثبت کند و  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به مردم  قول داد در صورتی که حذف به دلیل خطای احتمالی اتفاق افتاده باشد بعد از بررسی‌ها خانواری که محق دریافت یارانه تشخیص داده شوند، مجدد به لیست یارانه‌بگیران باز خواهند گشت.  
  
در این میان بسیاری از معترضان به حذف یارانه نقدی بعد از تکمیل فرم مربوطه در سامانه معرفی شده با این پاسخ مواجه می شوند که حداکثر ظرف مدت 15 روز پاسخ به شماره همراه شما ارسال خواهد شد اما بسیاری از آنها هنوز هم  پاسخی برای چرایی حذف یارانه نقدی شان دریافت نکرده اند و انگار این 15 روز به پایان نمی رسد.  
  
از سوی دیگر افرادی  نیز هستند که یارانه نقدی‌شان مدت‌هاست قطع شده ولی نمی توانند اعتراض خود را در سامانه به ثبت برسانندو  هنگام مراجعه به سامانه یارانه 10 و درج مشخصات خود با این پاسخ مواجه می شوند که "اطلاعات شما در سامانه ثبت درخواست موجود نیست! بنابراین در وضعیت یارانه شما تاکنون تغییری ایجاد نشده است. " و این مشکلات و اعتراض ها هنوز هم ادامه دارد و هر چند مسئولان می گویند یارانه 17 هزار نفر برگردانده شده اما حجم اعتراضات بالاست. 

چرا یارانه برخی بازنشسته ها حذف شد؟ 

در این میان بسیاری از بازنشستگان با حقوق اندک در این خرج و مخارج زیاد، از افرادی هستند که یارانه آنها حذف شده است. معاون وزیر کار با اعلام دلایل حذف یارانه برخی بازنشستگانی که حقوق و مزایای عادی دریافت می‌کنند، گفته: اگر دارایی دیگران به نام بازنشستگان است، حتما باید تعیین تکلیف شود.  

احمد میدری از قطعی شدن حذف یارانه ۲ میلیون نفر تا پایان مردادماه سال جاری خبر داد و درباره دلایل قطع یارانه نقدی برخی گروه‌های کم درآمد مانند بازنشستگان تامین اجتماعی گفته: ما بازنشستگانی داریم که هم اکنون ماهیانه ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. 

معاون وزیر کار درباره حذف بازنشستگانی که حقوق و مزایای عادی دریافت می کنند، اظهارداشته: ممکن است برخی افراد بازنشسته باشند که دارایی های دیگران به نام آنها باشد. به عنوان نمونه، ممکن است بازنشسته ای باشد که خودروی فرد دیگری به نام وی باشد و این جزو دارایی بازنشسته محسوب می‌شود. 

میدری خاطرنشان کرهد: در حال حاضر افرادی که اینگونه حذف شده اند و اعتراض دارند، زیاد داریم. می گویند دارایی به نام ما است ولی مالک آن فرد دیگری است؛ بنابراین این فرد باید برود و دارایی را قانونا به نام صاحب اصلی آن کند تا یارانه وی برگردد. 

این مقام مسئول در وزارت کار با رد حذف یارانه نقدی برخی افراد بازنشسته با حقوق و مزایای ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان با فرض اینکه فرد مالک منزل مسکونی نیز باشد، بیان کرده: براساس شاخص‌هایی که وزارت کار در حذف یارانه بگیران دارد، مطمئنا فرد با شرایط موصوف چیزی داشته که یارانه وی قطع شده است. 

این در حالی است که بنا بر گزارش های رسیده در ماه‌های اخیر یارانه نقدی برخی بازنشستگان قانون کار که دریافتی آن زیر یک میلیون تومان است، قطع شده است و دولت در این خصوص پاسخگو نبوده است. 

کارگران خارج‌نشین‌ یارانه می‌گیرند 

در همین حال قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عدم حذف یارانه همه خارج‌نشین‌ها خبر داده است. سیدابوالحسن فیروزآبادی، در این‌باره گفته: برخی از این افراد، کارگرانی هستند که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کار می‌کنند. 
 
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در این مرحله از حذف یارانه افراد پردرآمد، بنا بر حذف همه خارج‌نشینان یارانه‌بگیر نیست، اظهار داشته: چرا که برخی از آنها، کارگرهای اعزامی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای کارکردن هستند. 

 وی افزوده: این افراد جزو اقشار ضعیف جامعه به حساب می‌آیند که یارانه آنها در شرایط فعلی حذف نخواهد شد، بنابراین شناسایی این افراد هم بسیار دشوار است.  

مابه التفاوت یارانه ای 17 هزار نفر کجاست؟ 

نکته مهم اما اینجاست که  اگرآمار وصل یارانه 17 هزر نفر در نظر گرفته شود سوال اینجاست که این چند ماهی که این خانوارها به اشتباه یارانه نگرفته اند چگونه جبران خواهد شد؟افرادی که با توجه به اینکه یارانه برخی از آنها حدود چهار ماه یعنی از ابتدای امسال پرداخت نشده و برخی هم معوقه کمتری دارند وبه نا حق یارانه انها قطع شده بوده اما  تکلیف این پول ها که به اشتباه از کیسه خانواده رفته مشخص نیست!و معلوم نیست این پول ها کجا هزینه شده اند.

در هر حال به نظر نمی رسد دولت یازدهم قصد پرداخت این یارانه های معوقه را داشته باشد تا جایی که سازمان هدفمندی نیز اعلام کرده ، هنوز تکلیف این مساله مشخص نیست اما بعید به نظر می رسد که این پول ها بازگردانده شود. 

فیروز آبادی هم در این خصوص گفته:  فعلاً درباره معوقات یارانه‌ای افراد حذف‌شده تصمیمی گرفته نشده است! 

منبع: شفاف

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار