کدخبر: 4233

یک کارآفرین گفت: به‌طور متوسط در تاکستان ۱۵ تُن کشمش تولید می‌کنیم و علاوه بر آن از سایر باغداران نیز خرید می‌کنیم البته دلالان با پایین‌ترین قیمت، محصول باغداران را خریداری می‌کنند ولی چون خودم باغدار هستم با کمترین سود محصول کشاورزان را با قیمت مناسب می‌خرم.

حمیدرضا تخت فیروز  اظهار کرد: ۲۷ ساله هستم و مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی را دارم؛ از ۱۰ سال پیش به دلیل باغدار بودن تصمیم گرفتیم در عرصه فرآوری انگور فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر محصولاتی چون کشمش، شیره و آبغوره تولید کرده و بدین واسطه برای پنج نفر به‌صورت مستقیم و ۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده‌ایم و در تلاش هستیم این کسب‌وکار را توسعه دهیم تا هم باغداران منتفع شوند و هم از تعداد بیکاران کاسته شود.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: به دلیل نداشتن دستگاه بسته‌بندی نمی‌توانیم بسته‌بندی مناسبی داشته باشیم، حتی به صادرات به فکر کردم و محصول خود را به بازارچه مرزی و عراق بردم ولی تا زمانی که بسته‌بندی مناسبی وجود نداشته باشد محصول را نمی‌خرند. در صورت بسته‌بندی مناسب قیمت محصول تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و سود حاصل از فروش نیز بیشتر خواهد شد. برای بسته‌بندی شیره و آبغوره نیز به دستگاه پلمب نیاز داریم.

وی بیان کرد: به‌طور متوسط در تاکستان ۱۵ تُن کشمش تولید می‌کنیم و علاوه بر آن از سایر باغداران نیز خرید می‌کنیم البته دلالان با پایین‌ترین قیمت، محصول باغداران را خریداری می‌کنند ولی چون خودم باغدار هستم با کمترین سود محصول کشاورزان را با قیمت مناسب می‌خرم.

تخت فیروز اشاره کرد: تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در حوزه بازاریابی و فروش کمکم کرد چون ارتباط با مشتری بسیار مهم است؛ در سیستم آموزشی به مهارت توجهی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاه بیکار هستند و مشاغل خانگی می‌تواند به کاهش آمار بیکاران کمک کند، البته فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بهتر می‌توانند در عرصه کسب‌وکارهای خانگی فعالیت کنند چون با کسب یک مهارت می‌توان، دانش را با مهارت پیوند داد.

این کارآفرین اظهار کرد: با هزینه گزاف در دانشگاه تحصیل کردم و ۱۲۰ میلیون تومان برای تحصیل در ۲ مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخت کردم به امید آن روز که در اداره‌ای مشغول به کار شوم و به‌قول‌معروف پشت‌میزنشین باشم، وقتی دیدم نمی‌توانم چنین شغلی پیدا کنم به فکر کارآفرینی در حوزه کشاورزی افتادم.

وی افزود: در بسیاری از ادارات گردن کج کردم و در انتها به این نتیجه رسیدم که باید روی پای خود بایستم، یکی از مدیرانی که من را به‌عنوان کارمند نپذیرفته بود با مشاهده کسب‌وکارم گفت ما اشتباه کردیم تو را جذب نکردیم. از مدیران می‌خواهم جوانان را تحسین کنند تا انگیزه پیدا کنند.

تخت فیروز در پایان مطرح کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه به سرمایه در گردش نیاز دارم. در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اگر تسهیلات پرداخت شود نیروهای موجود را به ۲ برابر افزایش خواهیم داد که البته اغلب آنان را بانوان تشکیل می‌دهند. از مدیرانی که در سطوح ملی و استانی تصمیم می‌گیرند می‌خواهم جوانان کارآفرین را دریابند.

 این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاد دانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار