کارشناس مذهبی گفت: «منبر سخنرانی» در واقع تبلیغ چهره به چهره و ظرفیت مناسبی برای تبیین وقایع به ویژه وقایع تاریخی امام حسین(ع) و قیام عاشورا است.

حجت الاسلام حسن شهسواری با اشاره به لزوم تبیین محرم اظهار کرد: پیام‌ها و هدف قیام عاشورا باید تبدیل به باورهای دینی عموم مردم شود و تنها راهکار آن این است که این مطالب را در منبرهای خویش به صورت سلسله صحبت‌هایی مطرح کنیم تا این مباحث به گفتمان عمومی جریان کشور تبدیل شود که البته عمل به این باورها نیز لازمه کار است به تعبیر دیگر زمانی این آئین‌ها به باور تبدیل می‌شود که عمل به این باورها در ابتدا توسط خود سخنران تجلی پیدا کند.

کارشناس مذهبی مطرح کرد: منبر سخنرانی در واقع تبلیغ چهره به چهره بوده و ظرفیت مناسبی برای تبیین وقایع به ویژه وقایع تاریخی امام حسین (ع) و قیام عاشورا است و به نوعی گفت‌وگوی تعاملی است.

وی با بیان اینکه بهتر است سخنران متکلم وحده نباشد و تا جای ممکن برای انتقال مفاهیم دینی از روش گفت‌وگو استفاده کند عنوان کرد: از سوی دیگر منبر و جلسات نباید تنها به ایام محرم خلاصه شود بلکه لازم است سلسله مباحث گفت‌وگویی در سایر روزها نیز شکل بگیرد و نکته قابل تکرار این است که خود سخنران باید اولین اجراکننده و مجری مطالب گفتمانی خویش باشد.

وی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم تبیین انجام دهیم باید به ظرفیت تاریخی عاشورا توجه داشته و به مسائل عاشورایی بپردازیم، به تعبیر دیگر مقابل سازی وقایع عاشورا در عصر امروز که به نوعی جهاد تبیین و روشنگری تلقی می‌شود استفاده کنیم تا تاریخ تکرار نشود.

این کارشناس در پایان با تاکید براینکه ما می‌توانیم از ظرفیت‌های تاریخی زمان امام حسین (ع) و قیام عاشورا برای متناسب‌سازی با عصر حاضر استفاده کنیم گفت: آنچه که در عصر حاضر اتفاق می‌افتد به نوعی تکرار و در امتداد تاریخ است پس اگر بتوانیم تاریخ را به درستی تبیین و روشن کنیم می‌توانیم از تاریخ عبرت گرفته و از تکرار اتفاقات تلخ تاریخ جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار